PROFESSORAT I ÀMBIT TECNOLÒGIC
EXPOSICIÓ DEL PROFESSOR RECOLZAT EN TECNOLOGIES
El professorat utilitza l'ordinador i un projecte per a millorar la seua explicació.
S'empren recursos com presentacions, simulacions virtuals, continguts multimèdia... preparats pel propi professor o bé per tercers com editorials o altres professionals.
Inconvenients
L'alumne no aprèn a utilitzar les tecnologies ni fomenta l'accés universal a les TIC.
No promou la participació social ni facilita l'aprenentatge actiu ni l'ús estratègic dels recursos.
A més, no es beneficia de l'establiment de xarxes, ni de la participació de la comunitat. L’esquema és que el professor ensenya i l’alumne aprèn.
Avantatges
El professorat aprèn a utilitzar les TIC. Alguns conceptes s’il·lustren amb major claredat i es presenten de forma més atractiva. A més, millora la motivació cap a l'aprenentatge de l'assignatura i/o cap a l'ús de recursos informàtics.
INICIACIÓ A LA INFORMÀTICA
Inconvenients
Aquests coneixements són necessaris però no suficients per a fer un ús reflexiu i “estratègic” de les tecnologies per a arribar als propis objectius d'aprenentatge i comunicació. I si s'ensenya fora de context, no es fomenta un aprenentatge significatiu, ni funcional, sinó que depèn de l'activitat que es realitza.
Avantatges
Es desenvolupen coneixements bàsics necessaris per a poder utilitzar les tecnologies.
TREBALL MITJANÇANT PROGRAMES EDUCATIUS
Utilització de programes, que normalment l’elaboren altres i algunes vegades el propi professor. D'aquesta forma sol garantir-se una major proximitat als objectius curriculars que estan treballant i a les necessitats educatives de cada alumne.
Inconvenients
Ni el professor ni el professorat aprenen a utilitzar les TIC per a cercar, processar i elaborar informació. A més, aquesta forma de treball no serveix per a desenvolupar la implicació de la comunitat o de la creació de xarxes.
Avantatges
Pot fer valuoses aportacions per a l'aprenentatge depenent dels criteris didàctics i pedagògics del programa i segons l'ajustament a les necessitats de l'alumnat.
Aquesta modalitat fomenta la familiarització amb el funcionament dels pc’s, l’accés universal dels TIC si el professor té en compte les dificultats de cada alumne i el treball cooperatiu a l’accedir 2 alumnes a un pc.
APRENENTATGE PER INVESTIGACIÓ
Aquesta modalitat preten fomentar l'aprenentatge actiu de l'alumnat. El professor es situa en el paper d'orientador, guia, mediador. A més, la possibilitat de triar entre diferents opcions d'aprenentatge, permet convertir el procés de treball en objecte d'aprenentatge.
Inconvenients
Es requereix que l'alumnat i el professorat tinguen coneixements bàsics sobre els recursos que va a utilitzar (principalment les TIC) i presenta dificultats per al professorat per tractar-se d'una forma de treball distinta amb no molta experiència.
Avantatges
Aquesta modalitat admet la presa de decisions de l'alumnat en el seu procés d'aprenentatge i per tant és la forma més apropiada per a treballar l'ús funcional i contextual de les TIC. A més, permet treballar amb grups heterogenis, de manera que els alumnes puguin ajustar-se als diversos nivells.
No hay comentarios:
Publicar un comentario