domingo, 10 de junio de 2012

TEMA 15: INFORMÀTICA EDUCATIVA


TEMA 15: INFORMÀTICA EDUCATIVA

1. CLASSIFICACIÓ DE PROGRAMES AMB SUPORT INFORMÀTIC

La classificació que es mostra a continuació dels programes amb suport informàtic és més genèrica:
  • Eines d'usuari de propòsit general. Facilitar tasques de recollida, presentació i gestió de dades, processadors de text, bases de dades , mapes conceptuals.
  • Jocs i programes d'entrenament. Tenen com objectiu principal divertir amb activitats que potencien habilitats i estratègies i fins i tot, aprenentatge de continguts. Exemples d’aquest tipus són els programes en suport informàtic que pretenen formar educativament i a la vegada divertir.
  • Interactius d'aprenentatge i potenciadors del desenvolupament de la creativitat.  Dintre d’aquest tipus destaquen 2 grans grups (2 tipus de programes):
- Aprenentatge de continguts, Suport del procés d'I-A, Aprenentatge d'idiomes, Consulta: Té com objectiu principal facilitar a l'usuari la construcció o realització d'aprenentatges a través d'entorns interactius. Un exemple d’aquest tipus és exe-learning.
- Desenvolupament de la creativitat, Programes de disseny, Creació de pel·lícules, Animació: Tenen com objectiu principal exigir l'elaboració final d'un producte a partir d'una combinació d’elements. Un exemple d’aquest tipus és qualsevol programa d’edició de videos.

2. TIPUS DE MATERIALS INFORMÀTICS

A continuació, es mostra una classificació del tipus de materials informàtics:
  • Programari específic i material audiovisual. Sol estar centrat en una matèria i nivell educatiu concret. Un exemple d’aquest tipus de material informàtic pot ser un cd que ve en un llibre per a donar suport.
  • Eines d'autor. Permet l'adaptació de les activitats educatives a la matèria i nivell. Són programes propis, que no les crea cap companyia. A més, estan oberts per a que l’utilitze qui vullga, a traves d’un codi. Un exemple d’aquest tipus és exe-learning, que és lliure.
  • Eines creatives. Orientades a la creació de productes artístics multimèdia. Permeten centrar-se en el procés. Possibles exemples d’aquest tipus de materials són: googledocs, googlesides, blog, wiki…

3. CARACTERÍSTIQUES EINES

Les eines d'autor són aplicacions orientades a la creació de materials educatius, que integren tots els components d'un material didàctic multimèdia sense necessitat de programar. El cas pràctic més característic és el exe-learning, que ens genera una web i dins d’aquesta va arribant-li una sèrie d’activitats que estem realitzant nosaltres. Entre les seves característiques més importants destaquen:
  • Permeten adaptar la informació, la seva presentació i seqüenciació, a les necessitats de l'alumne.
  • Permeten relacionar la informació i les seves fonts.
  • Permeten incloure qüestionaris i proves que avaluen els coneixements arribats.
  • Permeten activar animacions i vídeos explicatius, incorporar sons i un llarg etcètera de recursos multimèdia.

Les característiques anteriors són les característiques bàsiques del exe-learning.


4. CRITERIS DE SELECCIÓ I EXEMPLES

Els criteris de selecció es caracteritzen per:
  • Facilitat d'ús versus llibertat creativa. Hem de seleccionar un programa i és molt important que siga fàcil i que no coarte la llibertat creativa de l’alumne.
  • Programació automàtica. Que siga fàcil de crear, que l’usuari no haja de saber molt sobre programació.
  • Interoperabilitat i standards. El materials educatius han de seguir uns certs standars: introduccio, presentacio, activitats… és a dir, que tinguen un cert ordre.
  • Adaptació a diferents estils d'aprenentatge. És a dir, la possibilitat de crear diferents tipus de preguntes per a alumnes amb diferent coeficient intel·lectual.
  • Fitxers multimèdia. Que existisca la possiblitat d’afegir qualsevol recurs multimèdia.
  • Extensibilitat. Que els materials siguen extensos pero ben estructurats i amb contingut.

A continuació es mostren alguns del exemples de programes:
  • Jclic. Està format per un conjunt d'aplicacions informàtiques que serveixen per a realitzar diversos tipus d'activitats educatives: trencaclosques, associacions, exercicis de textos, paraules creuades.
  • Hot Potatoes és un conjunt de sis eines d'autor, desenvolupat per l'equip del University of Victòria CALL Laboratory Research and Development, que et permeten elaborar exercicis interactius basats en pàgines Web.
  • Squeak és un entorn de treball en el qual el professor pot no solament presentar els continguts de la seva matèria, sinó també dissenyar i desenvolupar activitats i exercicis pràctics de tipologia molt variada, simulacions, jocs d’associació i, per descomptat activitats d’avaluació.
  • Altres aplicacions interessants són: Exe Learning, Neobook i Malted o Webinar que permet pujar presentacions de power point i la resta d’alumnes, si estan connectats, poden fer modificacions online. A més, no hi ha limit de gent per a parlar.

No hay comentarios:

Publicar un comentario