domingo, 10 de junio de 2012

TEMA 10: LA WEB 2.0


TEMA 10: LA WEB 2.0

1. Diferències entre la Web 1.0 i la Web 2.0



La Web 1.0 presenta les següents característiques:

  • Pàgines Web estàtiques, és a dir, no hi ha actualitzacions.
  • Els continguts són produïts pel Webmaster. El que crea la pàgina web, tots els dies introdueix nous continguts però no hi ha foros ni comentaris, simplement és un cúmul d’informació que va introduint-se diàriament.
  • L’arquitectura de treball és Client-Servidor. Es puja la informació que es desitja i el client accedeix a ella.
  • Visualització de contiguts mitjançant un navegador web. L’usuari pot veure tota la informació que està penjada mitjançant un navegador web.
  • L’usuari solament pot llegir el contingut, no pot realitzar cap tipus de comentari ni opinió.
  • És necessari tenir instal.lat un programari client en l’ordinador, si no és així l’usuari no pot accedir a eixa informació.
La Web 2.0 presenta les següents característiques:
  • Gran interacció entre els usuaris. Ací ja poden interactuar mitjançant comentaris i poden donar la seua opinió al respecte.
  • La plataforma de treball és la pròpia pàgina web, és a dir, no és necessari tindre instal·lat un programari client en l'ordinador.
  • Contingut dinàmic ja que tothom participa i aporta informació.
  • Visualització mitjançant navegador, Lector RSS.
  • L’escriptura Web és compartida.
  • La unitat mínima de contingut és el post o l’article.
  • Tots son autors de la informació, a diferència de la Web 1.0.



2.-Aplicacions de la Web 2.0
Les aplicacions de la Web 2.0 poden destinar-se a diferents activitats, com per exemple les següents:
  • Per a expressar-se, crear i publicar : Blocs, Wikis.
  • Per a compartir, publicar i cercar informació: PodCast, Youtube, Flickr, Del.lici.ous, SlideShare.
  • Xarxes Socials: Second Life, Twitter, Facebook.
  • Per accedir a informació d’interés: RSS, XML, BlogLines, GoogleReader, cercadors especialitzats.
3.-Implicacions educatives de la Web 2.0
Les implicacions educatives d’aquestes aplicacions web són les següents:
  • És un espai social horitzontal i ric en fonts d'informació. La web 2.0 és com un entorn en el qual tots els alumnes ens socialitzem i compartim informació.
  • Està orientat al treball autònom i col.laboratiu. Com que es busquen recursos, es crea un bloc propi.
  • Crític i creatiu, fomenta l'expressió personal. El que es pretén es que l'aulmne es solte, treballe de forma autònoma i que no depenga tant del professor.
  • Permet investigar i compartir recursos, crear coneixement i aprendre. Les aplicacions ens donen elements i materials nous.
  • Facilita un aprenentatge més autònom i una major participació en les activitats grupals.
  • Hi ha més interès i motivació. D'aquesta forma hi ha més interès i motivació.
  • Permet elaborar materials (sols o en grup), compartir-los i sotmetre'ls a comentaris dels lectors.
  • Ofereix espais on-line per a la publicació de continguts.
  • Possibilita noves activitats d'aprenentatge i avaluació.
  • Millora les competències digitals dels alumnes per a cercar, processar i /o comunicar.
  • Creació i gestió de xarxes de centres i professors.


    VIDEO
    A continuació, vos deixe un link d'un video sobre la web 2.0 i la seua relació amb l'educació.
    http://www.youtube.com/watch?v=anhSNloWa0g

sábado, 14 de abril de 2012

PRÀCTICA 5: CERCADORS D'IMATGES

CERCADORS D'IMATGES


Un cercador d'imatges és un motor de cerca que té com a objectiu trobar una imatge. La cerca es pot fer a partir de paraules claus (text), una altra imatge o un enllaç web a una imatge. Els resultats obtinguts depenen dels criteris de cerca, com les metadades, distribució de colors, forma... i de la tècnica de cerca que utilitza el cercador.

Existeixen diversos tipus de cercadors:
  • Cercadors generals: permeten la utilització de determinats tipus de filtres.
  • Multi-cercadors: treballen amb una única interfície, però no permeten ni la consulta simultanea ni els resultats unificats.
  • Meta-cercadors: són molt més complets que els multi-cercadors, ja que permeten consultar simultàniament diversos cercadors i presenten els resultats eliminant duplicitats. El seu major inconvenient és la simplificació de sintaxi que pot generar errors.
Altra definició important és el concepte de bancs d'imatges. Aquests elements s'encarreguen de la difusió de col·leccions i la seva gestió es realitza mitjançant bases de dades. La descripció dels videos i les imatges es realitza de forma manual.

A continuació, hi ha una recopilació de tot el conjunt de cercadors i bancs d'imatges més reconeguts, classificats en:
  • Cercadors generals: http://www.google.es/videohp, http://www.google.es/imghp?hl=ca&tab=vi, https://ixquick.com/eng/pics.html i http://www.metacafe.com/
  • Multi-cercadors: http://photoseek.net/ i http://www.search-22.com/
  • Metacercadors: http://www.dogpile.com/, http://www.metacrawler.com/, http://www.aol.com/video/hound-dogs-home-alone/517245042/ i http://www.blinkx.com/
  • Imátges i videos gratuïts: http://www.freedigitalphotos.net/, http://www.picfindr.com/, http://www.everystockphoto.com/, http://www.sunipix.com/, http://www.pdphoto.org/, http://spinxpress.com/, http://blip.tv/ i http://www.pics4learning.com/
Els cercadors d'imatges són una eina molt útil, així que no dubteu a fer-li una ullada als anteriors links!

viernes, 13 de abril de 2012

TEMA 9: LES TECNOLOGIES DE LA INFORMACIÓ I LA COMUNICACIÓ A LA SOCIETAT DIGITAL


LES TENOLOGIES DE LA INFORMACIÓ I LA COMUNICACIÓ A LA SOCIETAT DIGITAL

CARACTERÍSTIQUES DE LA SOCIETAT TIC
  • Gran presència dels "massmedia" i de les noves tecnologies de la informació i la comunicació (TIC).
  • Gran quantitat d'informació al nostre abast.
  • Continus avanços científics i tecnològics en tots els camps del saber, especialment en bioenginyeria, enginyeria genètica, noves tecnologies.
  • La fi de l'era industrial. La major part de la població activa dels països en els quals s'ha consolidat la "societat de la informació" treballa en el sector serveis.
  • Llibertat de moviment. La "societat de la informació", sustentada per la voluntat de globalització econòmica i cultural, porta amb si una creixent llibertat de moviment.
  • Nous entorns laborals. Les noves tecnologies revolucionen l'organització dels entorns laborals i obren grans possibilitats al tele-treball.

QUÈ SÓN LES TIC?
Les TIC són un conjunt de processos i productes derivats de les eines (maquinari i programari), suports i canals de comunicació, relacionats amb l'emmagatzematge, processament i transmissió digitalitzada de la informació.

CARACTERÍSTIQUES DE LES TIC
Les característiques més importants de les TIC són la inmaterialitat, la deslocalització, la interactivitat, la instantaneitat, la reproducció ilimitada, la no linealitat (hiperenllaços), la interconexió i la diversitat/ multiformat (en text, imatge, so).

APORTACIONS DE LES TIC
  • Fàcil accés a tot tipus d'informació, sobre qualsevol tema i en qualsevol format. La informació és la matèria primera que necessitem per a crear coneixements.
  • Instruments per a tot tipus de procés de dades. Els sistemes informàtics, integrats per ordinadors, perifèrics i programes, ens permeten realitzar qualsevol tipus de procés de dades de manera ràpida i fiable.
  • Canals de comunicació immediata, sincrònica i asíncrona, per a difondre informació i contactar amb qualsevol persona o institució del món mitjançant l'edició i difusió de la informació.
  • Emmagatzematge de grans quantitats d'informació en petits suports de fàcil transport.
  • Automatització de tasques, mitjançant la programació de les activitats que volem que realitzen els ordinadors.
  • Interactivitat, és a dir, els ordinadors ens permeten “dialogar” amb programes de gestió.
  • Homogeneització dels codis emprats per al registre de la informació, mitjançant la digitalització de tot tipus d'informació.
  • Instrument cognitiu que potencia les nostres capacitats mentals i permet el desenvolupament de noves maneres de pensar.

LIMITACIONS DE LES TIC
  • Problemes tècnics, com per exemple incompatibilitats entre diversos tipus d'ordinador i sistemes  operatius.
  • Falta de formació, ja que es necessita d'uns coneixements teòrics i pràctics que totes les persones han d'aprendre, la necessitat d'aptituds i actituds favorables.
  • Problemes de seguretat, circumstàncies com el risc que es produeixen accessos no autoritzats als ordinadors de les empreses que estan connectats a Internet i el possible robatori dels codis de les targetes de crèdit al comprar en les botigues virtuals.
  • Barreres econòmiques, ja que a pesar del progressiu abaratament dels equips i programes informàtics, el seu preu encara resulta prohibitiu per a moltes famílies.
  • Barreres culturals, és a dir, l'idioma dominant, l'anglès, en el qual vénen. I moltes referències i informacions d’Internet.

TEMA 7: PROFESSORAT I ÀMBIT TECNOLÒGIC

PROFESSORAT I ÀMBIT TECNOLÒGIC


EXPOSICIÓ DEL PROFESSOR RECOLZAT EN TECNOLOGIES
El professorat utilitza l'ordinador i un projecte per a millorar la seua explicació.
S'empren recursos com presentacions, simulacions virtuals, continguts multimèdia... preparats pel propi professor o bé per tercers com editorials o altres professionals.
Inconvenients
L'alumne no aprèn a utilitzar les tecnologies ni fomenta l'accés universal a les TIC.

No promou la participació social ni facilita l'aprenentatge actiu ni l'ús estratègic dels recursos.
A més, no es beneficia de l'establiment de xarxes, ni de la participació de la comunitat. L’esquema és que el professor ensenya i l’alumne aprèn.
Avantatges
El professorat aprèn a utilitzar les TIC. Alguns conceptes s’il·lustren amb major claredat i es presenten de forma més atractiva. A més, millora la motivació cap a l'aprenentatge de l'assignatura i/o cap a l'ús de recursos informàtics.

INICIACIÓ A LA INFORMÀTICA
Inconvenients
Aquests coneixements són necessaris però no suficients per a fer un ús reflexiu i “estratègic” de les tecnologies per a arribar als propis objectius d'aprenentatge i comunicació. I si s'ensenya fora de context, no es fomenta un aprenentatge significatiu, ni funcional, sinó que depèn de l'activitat que es realitza.
Avantatges
Es desenvolupen coneixements bàsics necessaris per a poder utilitzar les tecnologies.

TREBALL MITJANÇANT PROGRAMES EDUCATIUS
Utilització de programes, que normalment l’elaboren altres i algunes vegades el propi professor. D'aquesta forma sol garantir-se una major proximitat als objectius curriculars que estan treballant i a les necessitats educatives de cada alumne.
Inconvenients
Ni el professor ni el professorat aprenen a utilitzar les TIC per a cercar, processar i elaborar informació. A més, aquesta forma de treball no serveix per a desenvolupar la implicació de la comunitat o de la creació de xarxes.

Avantatges
Pot fer valuoses aportacions per a l'aprenentatge depenent dels criteris didàctics i pedagògics del programa i segons l'ajustament a les necessitats de l'alumnat.
Aquesta modalitat fomenta la familiarització amb el funcionament dels pc’s, l’accés universal dels TIC si el professor té en compte les dificultats de cada alumne i el treball cooperatiu a l’accedir 2 alumnes a un pc.

APRENENTATGE PER INVESTIGACIÓ
Aquesta modalitat preten fomentar l'aprenentatge actiu de l'alumnat. El professor es situa en el paper d'orientador, guia, mediador. A més, la possibilitat de triar entre diferents opcions d'aprenentatge, permet convertir el procés de treball en objecte d'aprenentatge.
Inconvenients
Es requereix que l'alumnat i el professorat tinguen coneixements bàsics sobre els recursos que va a utilitzar (principalment les TIC) i presenta dificultats per al professorat per tractar-se d'una forma de treball distinta amb no molta experiència.

Avantatges
Aquesta modalitat admet la presa de decisions de l'alumnat en el seu procés d'aprenentatge i per tant és la forma més apropiada per a treballar l'ús funcional i contextual de les TIC. A més, permet treballar amb grups heterogenis, de manera que els alumnes puguin ajustar-se als diversos nivells.

TEMA 8: ORGANITZACIÓ DELS RECURSOS TIC EN EDUCACIÓ PRIMÀRIA

ORGANITZACIÓ DELS RECURSOS TIC EN EDUCACIÓ PRIMÀRIA

JUSTIFICACIÓ D’UN PROJECTE TIC 
Per què volem crear un projecte tic? Doncs existeixen quatre raons bàsiques:

  • Impulsar el desenvolupament d'un espai virtual de comunicació en el qual tinga cabuda tota la comunitat educativa.
  • Potenciar l'ús de les TIC com recurs personal del professorat i per a la gestió administrativa.
  • Desenvolupar un model d'avaluació que permeta conèixer el grau d'utilització de les TIC i la seva incidència en el procés educatiu.
  • Integrar la utilització de les TIC en el procés d'ensenyament-aprenentatge en les diferents àrees del currículum.

DISSENY D’AULES DIGITALS 

Còm dissenyar aules digitals? Existeixen diferents models i a continuació, vorem tres d’ells: 
  • Cablejat de xarxa i un punt Wifi, que donen servei a totes les dependències i a més, dos armaris mòbils amb TV, dvd i vídeo. 
  • Espai amb PD interactiva: dos aules de 6é de primària, una biblioteca escolar, una aula d’usos múltples i una aula TIC fixa. 
  • A les aules d’Infantil i Primària disposen d’un ordinador amb Internet, un vídeo projector fixe, una pissarra de projecció i connexió amb impressora en xarxa. 

MODELS I ESTRATÈGIES DIDÀCTIQUES

  • Suport, reforç, complement i ampliació de les exposicions del professor. 
  • Realització de tasques on-line des de diverses plataformes.
  • Reforç en la realització d'activitats de lecto-escriptura. 
  • Presentació de treballs i Unitats Didàctiques.

VÍDEO

A continuació, vos deixe un link d'un vídeo molt intressant sobre els recursos educatius en primària. Es tracta de recursos educatius personalitzats amb el logotipo del centre educatiu, en concret és per a 1r i 2n cicle de Primària.

viernes, 16 de marzo de 2012

PRÀCTICA 4: POWER POINT

COM FER UN CONTE EN POWER POINT?

En primer lloc, es posa el títol en la lª diapositiva i es tria el disseny de cada pàgina. El conte que es mostra a continuació, té un disseny per a la portada i un altre disseny per a la resta del conte. Podeu triar el que vullgueu dins la pestanya Disseny, on també podreu configurar la pàgina i/o orienttar la diapositiva al vostre gust.

A l'hora d'afegir imatges, es poden agafar d'Internet (copiar/pegar) o bé agafar-les del propi ordinador (insertar/imatge). El tipus de lletra ha de ser prou gran i visible per als xiquets, per això haureu de comprovar que en cada diapositiva es lligen bé totes les frases.

Hi ha una pestanya molt útil "animacions" en la qual podreu posar-li per una banda, a cada frase del conte un tipus d'animació (desplaçar a dalt, barreig, desvanèixer...) i per altra banda, podeu fer que la transició de cada diapositiva siga diferent a l'altra (disoldre, tallar en negre, desaparèixer suavement...). A més en aquesta pestanya també podreu posar-li un temps d'espera diferent a cada diapositiva, per exemple: si una diapositiva no tè apenes lletra, doncs li posareu uns 3 segons, mentre que si una diapositiva té molta lletra, se li posaran més segons.

En la pestanya que parlava anteriorment també es poden ficar sons, bé en una diapositiva en concret, en tot el conte o bé, en les transicions entre diapositives. Per això pots agafar música de l'ordinador i en el cas de que no tingueu, doncs la descarregueu d'Internet i ja la podreu incorporar al vostre conte.

Per últim, a l'hora de presentar el conte podeu fer-ho manualment al fer clic amb el ratolí, o que pasen les diapositives a soles, si prèviament s'han fet les corresponents transicions com s'ha esmentat abans.

Espere que vos haja sigut d'ajuda i que el conte vos agrade!!!

Animeu-vos i feu vosaltres un altre!!!



EXPOSICIÓ: Experiències d'innovació didàctica en Educació Primària.

https://docs.google.com/open?id=0B8Xv6EbLwo1wbnN2dlJ2SFFTekNhRHdlYVJ5MUtRQQ